Thorshøj Grundejerforening
Referat fra generalforsamlinger
Referat af Generalforsamling
afholdt d. 13. 7. 2024
Formandens årsberetning for 2023 :
Mastesagen
Intet nyt siden sidste generalforsamling, det tyder på at den konkrete sag er død, men vi er naturligvis parate til at tage kampen op igen, hvis det bliver nødvendigt.
Grunden, indlandsklitt en, er som bekendt ikke fredet, og vi skal jo nok ikke tro at det er sidste gang nogen interesserer sig for den godt beliggende, og dyre, grund.
Faskine og oversvømmelse
Renden bag Thorshøjvænge 3 og 5 er oprenset på foranledning af kommunen i løbet af 2023. Renden passerer fl ere grundejerforeninger og løber ud ved 3. Tangvej. Renden afvander det meste af Thorshøjvænge grundene. Øvrige grunde i foreningen afvandes mod Hornbæk sø.
Byggeri generelt
Thorshøjvænge 4 er delvis nedrevet, og blev hurtigt genopført. Byggeri giver naturligvis støj og i et vist omfang andre gener. Vi kan kun henstille til bygherrerne, at vise respekt for naboer mv i foreningen, jf blandt andet vores pjece ”vis hensyn”, som gælder både for ejere og for de håndværkere man mått e engagere, hvor kommunens andre regler om støj ved byggeri i øvrigt også træder i kraft. Vores asfalt har lidt en del under de store maskiner der har kørt her.
Bygherrer vil hjælpe med til at oprette de steder hvor det er åbenbart hvem der har forårsaget skaden. Ved Thorshøj Alle 15, bærer rabatt en præg af byggeriet. Vi har bedt bygherren om at sikre opretning heraf.
Store lastbiler ved leverancer
Generelt henstiller vi til at man kontakter vognmand inden større leverancer, for at gøre opmærksom på de trange tilkørsels forhold. Men vi erkender det er svært.
Beskæring af vej træer
Plantning af nyt træ ved Thorshøj Alle 25. Træet har fået en vandingssæk og skal fyldes jævnligt, ikke mindst i tørke. Marianne fra nr 25 hjælper med det. Beskæring af træer er gjort lige efter påske, de er alle sprunget ud i løbet af foråret, men flere af dem er utvivlsomt ved at være præget af alderdom, og personligt synes jeg ikke beskæringen er lige heldig alle steder. Vi kontakter gartner Frederik og hører hvorvidt han syners alt er som det skal være. Vi skal, bla for at undgå skader ved store lastbiler, sørge for de holdes iave og ikke gror alleen til.
Byggeri på Thorshøj Alle 15
Byggeriet generelt er gået som det vel bedst kan, med forventning om at bygherre/entreprenør opretter græsrabatt en. Mere problematisk har det mere formelle og administrative forløb været.
Bygherre søgte dispensation fra servitutten for så vidt angår placering af bygningen på grunden, og isætning af vinduer med klart gennemsigtigt glas mod nord. Bestyrelsen valgte at give dispensation for placering af bygningen, ud fra en rimeligheds betragtning omkring krav om afvanding på egen grund med faskine, samt at bebyggelsesprocenten er blevet forøget fra 10 % til 15% siden servitutten blev stiftet. For så vidt angår isætning af ruder med klart glas valgte bestyrelsen ikke at give dispensation. Dette ud fra at naboer med ret kan forvente at servitutten skærmer dem mod indkig fra nabogrunde mod syd. Og at andre gennem tiderne har indrettet byggeri efter servitutten. Bestyrelsen har efterfølgende haft en længere dialog med bygherre omkring servitutten og bestyrelsens fortolkning heraf, som bygherren uden yderligere begrundelse anfører han er uenig i. Dette uden at nå til enighed. Helsingør kommune har i byggetilladelsen refereret fra bestyrelsens dispensation, men kommunen kan ikke håndhæve servitutten der er en privatretlig servitut. Vi kan konstatere, at bygherre ikke har fulgt servituttens ordlyd uagtet der ikke er givet dispensation. Bygherre har ikke efterfølgende vist interesse for at overholde servitutten.
Servitutten generelt
Desværre er mulighederne stærkt begrænsede. Vi har forhørt os hos en advokat der siger, at der kan føres en civil sag mod grundejeren, men at det kommer an på fl ere forhold omkring hvordan en sådan sag udfolder sig. Men da vi regner med at vinde, vil taber (bygherren) skulle betale de af rett en pålagte sagsomkostninger. Hvilket vi ikke kan regne med udgør alle foreningens udgifter til advokat. Foreningen vil derfor skulle regne med en ikke ubetydelig udgift hertil under alle omstændigheder. Yderligere kan foreningen ikke påregne at få afgørelsen håndhævet i praksis. Politiet kommer ikke og udskifter ruderne.
Vi har derfor besluttet, at tage grundejerens urimelige adfærd til efterretning. Vi synes det er trist at enkelte grundejere sætt er sig ud over fællesskabet på den måde.
Ikke desto mindre er det bestyrelsens holdning, at servitutten skal bevares som den er. Reglerne forændringer er omstændelige, sådan er det altid af gode grunde med servitutændringer, de skal ikke bare kunne ændres efter forgodtbefi ndende. Vi skal også se på, at mange har indrett et deres huse på at servitutten er gældende, og vel også at naboens hus skal overholde bestemmelserne. Alt dette taget i betragtning gør at vi mener servitutten skal bevares, og vi forventer naturligvis i den sammenhæng at foreningens medlemmer er loyale omkring overholdelsen af servitutten. Det er en væsentlig del af at være med i et fællesskab.
Generelt om dialogen i foreningen.
Den nævnte sag har medført en del kommunikation, og når vi kigger tilbage på bestyrelsens arbejde det seneste år, udgør den vel 90 % heraf. Vi er glade for at der ikke er fl ere medlemmer der udfordrer os på den måde.
Jeg synes det er på sin plads at sige, at der i kommunikationen omkring sagen med bygherren og enkelte andre medlemmer har været en tone vi i bestyrelsen finder uacceptabel. Og vi vil derfor godt sige til Jer, at bestyrelsen gør sit bedste for at gøre hvad vi er blevet valgt til, nemlig at tjene fællesskabets interesser i foreningen, med de midler vi har og at vi løbende overvejer de beslutninger vi mener bør tages ud fra en afvejning af mål og midler, hvilket for eksempel har ført til beslutningen om ikke at køre en retssag mod bygherren på Thorshøj Allè 15, selv om det er fristende og at vores almindelige retfærdighedssans taler for, at det var det man skulle.
Bestyrelsen kommunikerer altid venligt og præcist til medlemmerne, også i situationer hvor vi ikke synes det modsatt e er tilfældet, og tilstræber så vidt muligt ikke at hænge enkelt medlemmer ud overfor andre i foreningen.
Vi vil godt i dag opfordre Jer alle til at kommunikere åbent og venligt til os (og hinanden). Vi er altid til at træff e på telefon, mail eller over hækken, respekter dog der kan være situationer hvor det ikke lige passer. Vi vil også gerne opfordre til at enkelte medlemmer ikke udsender mails til hele foreningen. Vi ønsker ikke at indgå i en mail fejde.
Bestyrelsesansvarsforsikring
Bestyrelsen har valgt, at tegne en bestyrelsesansvarsforsikring til 1.000 kr årligt. Blandt andet på grund af ovenstående sag. Hvert medlem af bestyrelsen hæfter personligt for eventuelle fejl der begås ved bestyrelsens beslutninger, og som mått e koste medlemmer udgifter. Derfor har vi besluttet at bruge dette bekedne beløb på at sikre os mod eventuelle krav.
Tak dette var vores beretning for 2023-24
Referat af Generalforsamling
afholdt d. 15. 7. 2023
Formandens årsberetning for 2022 :
I 2022 fyldte mastesagen stort set alt. Claus gjorde rede for forløbet fra enkelte grundejere
fik tilsendt planen som partshøring med snailmail til planerne blev droppet. Grundejer-
foreningen engagerede en advokat med erfaring fra lignende sager. Opbakningen til
dette skridt var stor og midlerne til advokathonoraret blev hurtigt indsamlet dels fra en
stor del af foreningens medlemmer, dels fra berørte grundejere på Søbakkevej og de lave
numre på Thorshøj alle. Bestyrelsen var også i kontakt med menighedsrådet og kommu-
nen og fl ere grundejere kontaktede også på eget initiativ fx den lokale naturfrednings-
forening og medlemmer af kommunalbestyrelsen.
Vi overholder helt aftalen om at undgå støj fra græsslåning og lign. fra lørdag kl.16.00, hele
søndagen og på helligdage. Til gengæld kommer der nye støjkilder til som soundboxes.
Husk at advisere naboer forud for større fester med musik i haven.
Husk i øvrigt at små problemer mellem naboer løses bedst af parterne selv og uden jura.
Efter formandens beretning var der lidt debat om hvorvidt vi kan sikre os at vandreklitten
ikke inddrages til andre formål. Man blev dog enige om ikke på nuværende tidspunkt
ikke at presse menighedsrådet yderligere. En grundejer gjorde opmærksom på et enkelt
træ på klitten som havde vokset sig for stort, men formanden anså det ikke for betime-
ligt at henvende os til menighedsrådet om dette lige i æjeblikket.
Referat af Generalforsamling
afholdt d. 30. 7. 2022
Formandens årsberetning for 2021 :
I 2021 fik vi nyt affaldssystem med 3 spande pr husstand. Ikke en løsning som pynter på
kvarteret, hvor affaldsspandene er det første man ser når man kommer til et sommer-
hus.
Vi har også fået de første fi bernet tilslutninger – på individuel basis og uden et samlet til-
bud fra teleselskaberne.
Der har været en del byggeaktivitet og kørsel med tunge vognlæs. Vejene har klaret det
mens kastanietræerne har det svært. I sommerperioden er der fortsat problemer med
mange parkerede biler på TA.
Vi overholder helt aftalen om at undgå støj fra græsslåning og lign. fra lørdag kl.16.00, hele
søndagen og på helligdage. Til gengæld kommer der nye støjkilder til som soundboxes.
Husk at advisere naboer forud for større fester med musik i haven.
Der har været et enkelt klage over støj fra en varmepumpe. Disse bør placeres ved eget hus
og i god afstand fra naboer.
Husk i øvrigt at små problemer mellem naboer løses bedst af parterne selv og uden jura.
Status på mastesagen d.30.07.22.
Sagen starter i januar 2022 ned kommunens udsendelse pr. alm. post af partshøringsbrev.
Ikke alle lodsejere får brevet og svarfristen er for kort.
GF reagerer trods den korte frist med et kort svar d. 31.01.22. Vi kontakter samtidigt en ad-
vokat (InterLex) som herefter udarbejder et nyt omfattende indsigelsesbrev som kom-
munen modtager d.01.03.22. Kommunen har i mellemtiden udsendt nyt brev til lods-
ejerne pr. E-Post med flere detaljer om den planlagte telemast. Vi har fået aktindsigt og
fristforlængelse og tilsagn om at deltage i møde med kommunens planlægningsgruppe.
Dette møde er nu udskudt to gange fra 11. maj og nu 8. august.
Regnskab og kontingent:
Regnskab for 2021 blev forelagt af foreningens kasserer og kontingentet for 2023 blev
vedtaget.
Valg af bestyrelsesmedlemmer:
Claus Jepsen (formand) og Mikkel Bjerre Nielsen (kasserer) og Jesper Bo Hansen
var på valg. Alle 3 blev genvalgt.
Jens Bøgeskov og Henrik Zuschlag var ikke på valg. .
Valg af revisor: Marianne Johansson blev genvalgt.
Eventuelt: Under dette punkt var der lidt debat om dels den nye skraldeordning dels mas-
tesagen og endelig om nedsættelse af hastigheden på Thorshøj alle ved at etablere bump.
Med hensyn til det sidste punkt lovede bestyrelsen at se på det igen, men belært af tidli-
gere erfaringer med henvendelser til diverse myndigheder om dette spørgsmål, forudser
bestyrelsen problemer/indsigelser af forskellig art. Om skraldeordningen kan oplyses, at
den enkelte grundejer kan rette henvendelse til kommunen for at få hyppigere tømning
eller større beholdere (mod betaling). Om mastesagen var der enighed om ikke for nuvæ-
rende at tage af foreningens midler til juridisk bistand mv, og der blev i øvrigt udtrykt
tilfredshed med bestyrelsens håndtering af sagen hidtil.
Referat af Generalforsamling
afholdt d. 17. 7. 2021
Formandens årsberetning for 2020 :
Velkommen til årets generalforsamling – som vi nu igen kan afholde ved fysisk fremmøde
– og ikke som sidste års virtuelle møde. Vi er i år 24 tilmeldte, dvs godt halvdelen af
foreningens medlemmer. Under Corona nedlukningen har en del medlemmer foretruk-
ket at være her i Hornbæk i længere perioder.
Thorshøj Grundejerforening er stiftet i forbindelse med den oprindelige udstykning af
området i 1939 med det formål at varetage opgaver af fælles interesse for grundejerne
(vand, veje, kloak), men indfører også en række krav til bebyggelsen, (beliggenhed, ud-
formning, beplantning), som skal »give Kvarteret et smukt og tiltalende Helhedspræg«
De forskellige retningslinjer fremgår af servitutten af 1939 og en tilsvarende servitut for
området omkring Thorshøjvænge fra 1949/50
I praksis består opgaverne for Grundejerforeningen i vedligeholdelse af vejene, regn-
vandsbrønde og de 41 kastanjetræer. De obligatoriske naur hække ejes grundejerfor-
eningen mens den enkelte grundejer skal klippe hækken mod vejen. Hertil kommer
byggesager som kræver byggetilladelse fra kommunen. Her vil kommunen normalt
høre om vi har bemærkninger vedrørende servitutterne.
Der pågår en række byggesager, både ombygning og modernisering af de ældre sommer-
huse. Der kan nok påregnes flere af disse sager, hvor fl ere sommerhuse er bygget i for-
rige århundrede. I relation til servitutterne har vi tilstræbt at bevare helhedspræget på
området men uden at hindre en naturlig modernisering og i mange tilfælde udvidelse af
de gamle huse.
Lad mig nævne et par problemer som dukker op I den forbindelse. Det stigende antal biler
giver problemer ved parkering på gaden, især på Thorshøjs Alle. Der er børn der leger
på gaden. Når større lastbiler skal forbi en parkeret bil går det ud over kastanje træerne.
Løsningen er at biler parkeres på grunden – også hvis der er 2 biler. Ved alle nye projek-
ter vil vi søge mulighed for parkering af 2 biler på grunden.
Som nævnt ovenfor er naur hækkene ejet af grundejerforeningen og må ikke fjernes
uden aftale om genplantning. Det samme gælder for overkørsler og indgang til grun-
den.
Foreningens økonomi er som budgetteret. Vi holder et uændret kontingent på 45.000
kr/år svarende til et gennemsnitskontingent på ca. 1.100 kr. og en egenkapital på ca.
240.000.
Debatten som fulgte beretningen vedrørte især spørgsmål om servitutterne for området
og hvor detaljeret disse skal behandles. Bestyrelsens søger at anlægge en helhedsbetagt-
ning for projekterne, som nok overholder de væsentlige servitutkrav, men samtidigt
undlader en detailstyring.
Referat af Generalforsamling
afholdt d. 25. 7. 2020
Formandens årsberetning for 2019 :
Jeg vil gerne byde velkommen til dette års utraditionelle generalforsamling som under de
givne corona vilkår afholdes via internettet og mødesystemet Zoom. Jeg forventer at vi
næste år kan vende tilbage til det sædvanlige og mere personlige generalforsamlings
møde.
Veje, træer og hække.
Vore kastanie træer har det godt. Efterhånden er de nyere træer vokset til og er nu af sam-
me størrelse som de ældre træer. Det koster en del at vedligeholde de i alt 41 træer, som
kræver regelmæssig beskæring, men træerne er sammen med naur hækkene afgørende
for helhedsindtrykket af området.
Vejene er efter 5 års eftersynet (Colas) i god stand. Vi besluttede i 2019 at lade Colas be-
skære græsrabatterne så græs ikke vokser ind i asfalten. Det viste sig at være et større
arbejde, men det letter den enkelte grundejers arbejde med at holde rabatten fremover.
Servitutten fra 1939
Der er et stigende behov for modernisering og opdatering af de efterhånden ældre som-
merhuse (mere plads, bedre isolering, helårsanvendelse, plads til 2 biler). I det om-
fang ændringerne kræver byggetilladelse vil kommunen normalt henlede bygherrens
opmærksomhed på servitutten. Men kommunen overlader det herefter til grundejer-
foreningen og bygherren at fi nde en løsning på tvivlsspørgsmål om servituttens over-
holdelse. Vor holdning har været, at servitutten ikke skal begrænse en fornuftig mo-
dernisering af de gamle huse, men reglerne om placering på grunden, højde og afstand
til nabo og krav til hegn og hække skal respekteres. I den originale tekst er servituttens
formål bl.a. angivet således: opnå en optimal udnyttelse af grunden, ikke være til ulem-
pe for omgivelserne, opnå et smukt og tiltalende helhedspræg på området.
Støj
Efterhånden som haveredskaber er blevet batteridrevet er støjen aftaget fra græsslåning
m.v. og den tidsmæssige begrænsning lørdag fra kl.16.00 og hele week-enden og alle
helligdage overholdes.
Til gengæld er der kommet ny støj til især fra musikafspilning og anvendelse af musikbok-
se med meget kraftige bas højtalere. Ofte i forbindelse med større fester både dag, aften
og nat. Grundejerforeningen kan nok ikke gøre meget andet end opfordre til at vise hen-
syn overfor naboer, orienter disse om kommende fester og sæt en tidsmæssig grænse for
udendørs musik. Det giver ikke mening at anvende kraftige musikbokse i sommerhuse
hverken udendørs eller indendørs. Det bør være en sag vi kan håndtere i mellem os.
De efterfølgende kommentarer til beretningen handlede især om:
for mange biler parkeret på vejene i stedet for på grunden
støjgener ved for høj musik – også ud på de små timer om natten
ved udlejning, orienter lejere om vore vis hensyn regler – også om musik støj
Regnskab og kontingent:
Regnskab for 2018 blev forelagt af formanden og kontingent for 2020 blev vedtaget.
Valg af bestyrelsesmedlemmer:
Claus Jepsen (formand), Mikkel Bjerre Nielsen (kaserer) og Jesper Bo Hansen var på valg. Alle
blev genvalgt. Jens Bøgeskov og Henrik Zuschlag var ikke på valg.
Valg af revisor: Marianne Johansson blev genvalgt.